Undgå at dø Kodak-døden

Gardel: Virksomheder må alliere sig med de stærkeste idémagere, hvis de skal vinde på den lange bane.

Nu kan du begynde med at indvende, at Kodak sådan set ikke er død; virksomheden findes endnu og tjener sine penge på digitale fotoprintløsninger. Men virksomheden måtte igennem en betalingsstandsning og rekontruktion i januar 2012, altså en erhvervsmæssig nærdødsoplevelse.
Hvorfor?
De så ikke det digitale marked, vil du sige. Du vil måske endda trække et af tidens modeords og sige ”disruption”; Kodaks marked for gammeldags analoge film blev disrupted af digitalt fotografi.
Jeg tror ikke det er helt så enkelt, og hvis vi i dag vil lære af Kodaks ulykke, må vi se mere nuanceret på den.
Kodak overså faktisk ikke digitalt fotografi. Kodak opfandt nærmest det digitale kamera; det skete i 1975. Myten er så, at den Kodak-medarbejder, som opfandt digitalkameraet, blev bedt om at lægge det væk og gå i gang med noget fornuftigt. Kodak gik faktisk ind i markedet. I 2005 var Kodak størst på det amerikanske marked for digitale kameraer.
Så hvad gik galt?
Der er skrevet mange ord om det, og de fleste forklaringer handler om digitalisering og disruption. Bagved ligger en somme tider uudtalt forestilling om, at dette her burde Kodak på en eller anden måde have kunnet forudse.
Jeg mener, at de forklaringer er for enkle.
Prøv at gribe ned i din lomme. Der har du formentlig en smartphone, som reelt er en mikrocomputer og en radiosender og en diktafon – og et lillebitte digitalt kamera.  I 2000 kom Sharp med verdens første mobil, der også kunne tage og sende billeder, i 2002 kom Sony Ericsson, og efter et par år var det sket: Der var flere smartphones i verden end digitale kameraer.
Det var dét, der ramte Kodak. Og det var mere end almindelig disruption.
Teknologispring er, når en konkurrent bliver i stand til at producere billigere og bedre end dig – men samme vare. Det kan man gardere sig mod ved at følge med i den teknologiske udvikling.
Disruption er, når der skabes et nyt marked – fly versus tog er et klassisk eksempel. Det er sværere at forudse, men man er godt hjulpet, hvis man forstår sine kunder – fx forstår at deres behov ikke er at køre med tog, men at komme fra A til B.
I Kodaks tilfælde forsvandt markedet bare; folk holdt simpelt hen op med at købe billige og enkle kameraer, fordi de fik et kamera gratis med i købet, når de anskaffede sig en mobiltelefon. Hvis Kodak skulle have forudset det, så skulle de have fulgt med i udviklingen på et marked langt fra deres eget.
Kunne Kodak alligevel have gjort noget?
Det bedste svar på det spørgsmål er nok givet af Kamal Munir, som underviser i strategi på Cambridge University. Han har peget på, at Kodak skulle have fået nogen udefra til at kigge på deres situation, og helst nogle iværksættere. De ville ikke have følt sig forpligtet over for Kodaks historiske arv, de ville ikke have interesseret sig for Kodaks produkter, endsige for Kodaks brand.  De ville med andre ord være i stand til at begynde forfra.
Det er der flere og flere virksomheder, der bliver nødt til fremover, hvis de vil have nogen som helst chance for at se lynet på den klare himmel, før det slår ned. Og en god måde – måske endda den bedste – er netop at invitere iværksættere indenfor i og ens maskinrum. Iværksættere træner hver eneste dag i at tænke nyt, en evne som den etablerede virksomheder nok stadig har, men som ikke sjældent går tabt i driften.
I Pollux er jeg nu med til at skabe dialog mellem etablerede og nye virksomheder. Jeg er helt sikker på, at der ligger et kæmpe uforløst potentiale i mødet mellem dem, der kan tænke nyt og dem, der kan drive forretning; ikke kun for de to parter, men for hele vores samfund.
Kunne iværksættere have reddet Kodak?
Måske. Men det er nok mest sandsynligt, at den iværksætter, der havde foreslået verdens førende kamera- og billedproducent, at de skulle integrere en telefon i deres kameraer, var blevet grinet ud af døren.
Men så havde de i det mindste fået muligheden.
/Gardel

Uffe Gardel - Journalist/ kommunikation, Pollux, anders kanberg, iv¾rks¾tteri, PR Foto

Uffe Gardel, Senior Advisor & Partner (Foto: Claus Stener)

No comments
adminUndgå at dø Kodak-døden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *